Apinakuvista miljardibisnekseksi – Mitä ovat NFT:t?

NFT:iden suosio räjähti vuonna 2021. Sarjakuvatyylisiä apinahahmoja kuvaavia jpeg-tiedostoja myytiin miljoonilla dollareilla, suurimpien kauppapaikkojen viikoittaiset myyntivolyymit pyörivät miljardeissa dollareissa ja viime aikoina muiden markkinoiden sukeltaessa NFT:t ovat vain kasvattaneet arvoaan. Lisäksi moni maailman suurimmista brändeistä on ilmaissut kiinnostuksensa teknologiaa kohtaan ja osa onkin jo luonut oman NFT-kokoelmansa.

NFT:t ovat olleet kryptomaailman kuumin puheenaihe viimeisen vuoden ajan, mutta mitä NFT:t ovat ja miltä niiden tulevaisuus näyttää? Jos haluat tietää NFT-teknologian mahdollisuuksista, käyttökohteista tai siitä, miksi joku haluaa maksaa maltaita kuvatiedostoista, tämä artikkeli on tarkoitettu sinulle.

Mitä NFT:t ovat?

NFT tulee sanoista non-fungible token. Se ei kuitenkaan itsessään vielä kerro paljoa. Lyhyesti sanottuna kyseessä on teknologia, joka tulee mullistamaan kokonaisia toimialoja muuttamalla tapamme jakaa ja kuluttaa digitaalisia hyödykkeitä.

Non-fungible tarkoittaa ei-vaihdettavaa tai ei-korvattavaa. Tokenilla viitataan omaisuuteen. Fungible, vaihtokelpoinen, puolestaan tarkoittaa keskenään vaihdettavissa olevaa hyödykettä, kuten vaikkapa 10 euron seteliä.

Yksinkertaistettuna NFT:t ovat lohkoketjuun varastoitua digitaalista omaisuutta, jota ei voi korvata, ja jolla voi olla vain yksi omistaja kerrallaan. Toisin sanoen NFT on todistus digitaalisen tuotteen omistajuudesta, jota on tarkoitus valmistaa rajoitettu määrä.

NFT:t pohjautuvat kokonaan lohkoketjuteknologiaan ja suurimmaksi osaksi Ethereumin lohkoketjuun. Ethereum on hajautettu alusta, ja se on markkina-arvolta mitattuna maailman toiseksi suurin kryptovaluutta Bitcoinin jälkeen. Se toimii alustana monelle kryptovaluutalle ja NFT:lle.

NFT:t luodaan pääsääntöisesti Ethereumiin siksi, että sen lohkoketjuun pystytään varastoimaan dataa ja informaatiota yksittäisistä tokeneista. NFT:t toimivat älysopimusten (engl. smart contracts) avulla.

NFT voi sisältää dataa esimerkiksi omistajuudesta, omistushistoriasta ja hinnasta. NFT:tä ei voi vapaasti treidata, sillä jokaisella tokenilla on omistaja, joka päättää haluaako myydä vai pitää tokeninsa. Tämä ominaisuus tekee NFT:stä uniikin ja antaa sille harvinaisuuden tunteen.

Ethereumia on mahdollista ostaa suomalaisen Coinmotionin kautta. Tutustu Coinmotionin Ethereum-artikkeliin tästä.

3d render ethereum NFT crypto art collectibles concept

Miten NFT:llä käydään kauppaa?

Tällä hetkellä suurin osa NFT:istä luodaan (mintataan) ja käytetään Ethereumin lohkoketjun päällä.

Monet yritykset, kuten OpenSea, Rarible ja VeVe ovat luoneet NFT-kauppapaikan, jossa käyttäjät voivat luoda omat NFT:nsä digitaalisista tiedostoistaan, kuten vaikkapa jpeg-tiedostoista. Käyttäjän täytyy vain luoda ja listata tiedosto kauppapaikalle. Yritys hoitaa tiedoston muuttamisen NFT:ksi käyttäjän puolesta.

NFT voidaan listata myyntiin joko ennalta määriteltyä summaa vastaan tai se voidaan huutokaupata. Huutokauppa toimii perinteiseen malliin; myyjä voi päättää huutokaupan keston, joka voi olla tunteja, päiviä tai viikkoja. Korkeimman tarjouksen tehnyt voittaa huutokaupan ja saa itselleen myynnissä olevan NFT:n. Erona perinteiseen huutokauppaan on, että kauppaa käydään usein kryptovaluutoilla.

Coinmotionin blogin ohjeilla pääset alkuun NFT-sijoittamisessa.

Kuvakaappaus OpenSea NFT-kauppapaikasta. Kuvassa tunnetun NFT-kokoelma CryptoPunksin https://opensea.io/collection/cryptopunks&sa=D&source=docs&ust=1645617240267127&usg=AOvVaw249xv4R7gxS1gdm_Kin50P

Mihin NFT:itä käytetään?

NFT:illä voidaan siis muun muassa todistaa digitaalisen hyödykkeen omistajuus. Teknologialla on potentiaalia luoda täysin uusia liiketoimintamalleja, sillä se muuttaa perinteisen omistajuuden pelikenttää. Transaktiossa, jossa hyödyke vaihtaa omistajaa, tarvitaan yleensä välikäsiä sopimuksen varmistamiseksi. Välikäsien tarve vähenee tulevaisuudessa, sillä lohkoketjuun varastoitu data on täydellisen luotettavaa; informaatiota ei voi muokata jälkikäteen. Älysopimukset takaavat, että raha ja hyödyke vaihtavat omistajaa ja että kaikki osapuolet täyttävät sopimuksen ehdot omilta osiltaan.

Tulevaisuudessa teknologia tulee muokkaamaan monia toimialoja kiinteistöalasta musiikkiteollisuuteen ja käyttökohteita ilmaantuu lisää. Tässä alla kuitenkin kuusi käyttökohdetta, jotka ovat jo nyt mahdollisia.

1. Taide

NFT yhdistetään usein digitaaliseen taiteeseen ja ostettaviin jpeg-tiedostoihin. Se onkin toistaiseksi yleisin NFT:iden muoto.

NFT-taide eroaa muusta digitaalisesta taiteesta siten, että se on tokenisoitu (engl. tokenized). Sana ”tokenisoida” viittaa prosessiin, jossa taideteos, maalaus, musiikkikappale tai muu digitaalinen tiedosto muutetaan NFT:ksi. Prosessissa tiedoston data salataan ja kaikki informaatio varastoituu lohkoketjuun. Prosessin seurauksena tiedostolle syntyy yksilöllinen token ID. Tätä prosessia kutsutaan minttaukseksi (engl. minting).

Digiajan taiteilija voi julkaista esimerkiksi 1 000 kappaleen taidekokoelman NFT:nä tietyllä teemalla. Jokainen taidekokoelman teos on ulkonäöltään uniikki, jonka lisäksi jokaisella kappaleella on oma lohkoketjuun luotu tunnuksensa, joka erottaa ne toisistaan. Lohkoketjun avulla voidaan todentaa alkuperäinen liikkeellelaskija sekä kaikki omistajat historian aikana.

Lisäksi NFT-teknologia mahdollistaa rojaltimaksut. Tokeneiden sisään voidaan liittää älysopimuksien avulla ehtoja, joiden ansiosta alkuperäinen tekijä saa kompensaation aina, kun teos myydään eteenpäin. Tiettyjen kauppapaikkojen kautta tekijä saa ennalta määritetyn korvauksen, kuten 10 tai 20 prosenttia jälleenmyynnistä. Joillain alustoilla tekijä voi itse minttauksen yhteydessä määrittää rojaltin määrän.

Tiesitkö? Vuoden 2021 maaliskuussa Mike Winkelmannin, taiteilijanimeltään Beeplen digitaalisen teoksen NFT myytiin Christie’s -huutokauppa-alustalla yli 69 miljoonan dollarin hintaan. Kyseessä on kallein koskaan myyty NFT.

2. Muoti

Muodin parissa toimivat yritykset ovat nähneet NFT:issä mahdollisuuden. Globaalit vaatebrändit, kuten Adidas, Nike ja Louis Vuitton ovat jo hypänneet NFT-maailmaan liiketoimintamahdollisuuksien perässä.

Vaatebrändit voivat esimerkiksi upottaa fyysiseen tuotteeseensa sirun, joka yhdistetään NFT:hen. Sirun ID:n avulla fyysisistä tuotteista voidaan tehdä uniikkeja.

Jälleenmyyntimarkkinoilla asiakkaat voivat NFT:illä vahvistaa ostamiensa tuotteiden alkuperän ja aitouden, vähentäen riskiä saada väärennetty tuote. Asiakas voi esimerkiksi skannata hintalapusta QR-koodin, joka toimii NFT:nä. Sen avulla asiakas näkee esimerkiksi tuotteen omistushistorian sekä missä tuote on valmistettu.

NFT:t voivat myös olla digitaalista muotia, jota voi käyttää videopeleissä tai virtuaalimaailmassa. Vaatebrändi Nike osti viime vuonna RTFKT:n, yrityksen, joka kehittää virtuaalisia kenkiä metaversumiin. Hankinta kertoo, että muotitalot aikovat jatkossa keskittyä fyysisten vaatteiden lisäksi virtuaalimuotiin.

3. Lisenssit ja todistukset

NFT:itä voidaan hyödyntää myös lisenssien ja sertifikaattien varmentamisessa. Käydystä kurssista voi saada todistuksen NFT-muodossa, joka korvaa paperisen version. Koulusta saatavia todistuksia ja sertifikaatteja tarvitsee usein työnhaussa tai jatko-opiskeluun haettaessa, ja NFT:nä löytyvät todistukset voisivat säästää runsaasti aikaa sertifikaattien tarkastuksessa, minkä lisäksi niitä olisi helpompi säilöä.

Network vector created by freepik – www.freepik.com

4. Urheilu

Ulkomailla väärennettyjen lippujen ja fanitavaroiden markkinat ovat suuri ongelma urheilumaailmassa. Lohkoketjut voivat tarjota tähän ratkaisun. Tapahtuman liput voidaan tokenisoida, jolloin jälleenmyyntimarkkinoilta lippua ostava tietää varmasti saavansa aidon lipun.

Yhdysvalloissa urheiluliigat ovat alkaneet kaupallistaa muun muassa otteluiden huippuhetkiä NFT-muotoon. NBA-fani voi ostaa ja omistaa esimerkiksi suosikkipelaajansa ottelun aikana tekemän donkkauksen videona ja käydä kauppaa sillä myöhemmin. Keräilykorteista on tultu pitkä matka tähän päivään.

5. Videopelit

Jos olet pelannut videopelejä, sinun on helppo ymmärtää mitä arvoa NFT tuo peliteollisuuteen. Videopelien sisäiset esineet ovat todella suosittuja. Jos esimerkiksi harvinainen Fortnite-videopelin esine tarjotaan NFT:nä, pelaaja voisi avata esineen ensin pelissä ja saada sen sitten NFT:nä virtuaalilompakkoonsa.

Esine voidaan myöhemmin jälleenmyydä eniten tarjoavalle ja harvinaisuudesta riippuen esineestä voidaan maksaa avokätisesti. Kun esinettä jälleenmyydään, pelikehittäjät saavat lisäksi jokaisesta myynnistä tuottoa eli rojalteja. Myös yrityksillä on siis vahva insentiivi integroida NFT:t osaksi pelibisnestään.

6. Musiikki

Musiikkialalla on monia välikäsiä, jotka hyötyvät artistin maineesta ja kappaleista.

Kun fanit ostavat albumin, suoratoistavat kappaleen tai ostavat fanituotteita, artisti saa kyllä osan tuotoista, mutta suurin osa rahasta päätyy välikäden, kuten tuotantoyhtiön tai suoratoistopalvelun taskuun. Sama koskee konserttilippuja.

NFT poistaa välikäden tarpeen ja artisti voi olla vuorovaikutuksessa suoraan faniensa kanssa. Artisti voi kerätä albumiinsa rahaa NFT:llä. Fani saa ostaessaan osuuden tulevan albumin tuotoista. Kaikki transaktiot voidaan varmistaa NFT-teknologian ja älysopimusten avulla. 

Amerikkalaisräppäri NAS ilmoitti muuttavansa lohkoketjualusta Royalin avustuksella kahden kappaleensa suoratoiston rojaltioikeudet NFT:ksi. Artisti luopuu 50 prosentista molempien kappaleiden rojalteistaan. Ostamalla NFT:n fani saa siten osan kappaleen suoratoistosta syntyvistä rojaltimaksuista.

NFT:t Suomessa

NFT-huuma on leviämässä vähitellen Suomeenkin. Jopa Yle on astunut NFT-maailmaan mukaan. Yle myi vuoden 2021 maaliskuussa kryptotaidetta käsittelevän artikkelinsa NFT:nä 1,3 Etherin hintaan (kirjoitushetkellä noin 3 300 euroa). Ylen omien sanojen mukaan kyseessä on yksi ensimmäisiä journalistisesta työstä luotuja NFT:itä maailmassa. Myös New York Times ja talousjulkaisu Quartz ovat myyneet artikkelinsa NFT:nä. Katso Ylen ensimmäinen NFT Opensea-alustalla.

Universal Music Finlandin alla toimiva suomalainen rap-artisti Ode julkaisi tammikuussa oman NFT-kokoelmansa. Solanan lohkoketjun NFT-kauppapaikalle Solseaan julkaistu #NEOMALMI-kokoelma edustaa futuristista Helsingin Malmia ja sisältää kuusi digitaalista teosta, joiden lähtöhinta kauppapaikalla vaihtelee 0,05–1 SOL-tokenin välillä.

Myös suomalaisia julkisuuden henkilöitä on päätynyt digitaaliseen taiteeseen. Jos ennen jääkiekkokortit olivat kuumaa tavaraa, nyt myyvät Formula 1 -NFT:t. Tästä Valtteri Bottasta esittävästä NFT-hahmosta maksettiin 7 Etheriä (kirjoitushetkellä noin 21 tuhatta dollaria). Hahmoa voi käyttää virallisessa F1-lohkoketjupelissä.

NFT:n haitat

Tokenilla on kääntöpuolensa. Liiketoimintamahdollisuuksien lisäksi teknologian ympärillä pyörii runsaasti kritiikkiä.

1. Energiankulutus:

Kuten aiemmin mainittu, Ethereum on eniten käytetty lohkoketju NFT:ille. Ethereum käyttää proof of work -konsensusmekanismia (PoW), jota on kritisoitu suuresta energiankulutuksesta. Yksi Ethereumin päällä tehty NFT-transaktio kuluttaa arviolta 48 kWh:a, joka vastaa tavallisen amerikkalaisen kotitalouden 1,5 vuorokauden energiankulutusta.

On hyvä ymmärtää, että NFT-teknologia itsessään ei kuluta niin paljon energiaa, vaan energiankulutus johtuu lohkoketjun konsensusmekanismista. PoW:lle on kuitenkin olemassa vaihtoehtoja, kuten energiatehokkaampi konsensusmekanismi proof of stake (PoS). NFT:itä voidaan luoda PoS-mekanismia hyödyntäviin lohkoketjuihin, mutta suosituimmat NFT-kauppapaikat kuitenkin toimivat vielä pääosin Ethereumin lohkoketjun päällä, jolloin luonnollisesti Ethereumilla tehdään eniten transaktioita.

2. Tekijänoikeudet:

NFT:iden tekijänoikeudet ovat luonnollisesti herättäneet paljon kysymyksiä. Mitä ostaja saa oikeasti vastineeksi jopa miljoonien arvoisesta NFT:istään?

NFT itsessään ei välttämättä ole teos, kappale tai oikea tuote, vaan se edustaa lohkoketjussa olevaa tunnistetta, joka kohdistuu teokseen. Jos vaikkapa taidemuseo Louvre myisi sinulle Mona Lisan NFT-vastineen, et omistaisi Da Vincin alkuperäistä maalausta, vaan sen digitaalisen vastineen. Lähtökohtaisesti NFT:n ostaminen ja myyminen ei siirrä tekijänoikeutta tai muitakaan aineettomia oikeuksia teokseen.

3. Spekulaatio

Monilla markkinoilla olevilla NFT:illä ei ole lainkaan oikean elämän käyttötarkoitusta, joten herää kysymys, mihin niiden arvo perustuu. Arvo perustuu käytännössä spekulaatioon siitä, että joku muu on tulevaisuudessa valmis maksamaan NFT:stä enemmän kuin NFT maksaa nyt. Pitkällä aikavälillä on lähes mahdotonta arvioida säilyttääkö NFT arvonsa, nouseeko se vai romahtaako se.Bored Ape Yacht Club on yksi tunnetuimmista NFT-kokoelmista, jonka teokset edustavat sarjakuvamaisia apinahahmoja. NFT:t ovat olleet etenkin julkisuuden henkilöiden suosiossa, muun muassa Eminem, Justin Bieber, Post Malone ja Neymar Jr., Paris Hilton ja Kevin Hart ovat maksaneet satoja tuhansia dollareita BAYC-kokoelman NFT:istä. Korkeimmillaan apinoista on maksettu miljoonia dollareita, ja niiden lähestulkoon ainoa käyttötarkoitus on toimia sosiaalisen median profiilikuvana.

Kuvakaappaus Bored Ape Yacht Club -sivulta.

Yhteenveto

Kuten kryptovaluutat, myös NFT-teknologia on tullut jäädäkseen. Se on jo mullistanut tavan ostaa, myydä ja säilöä digitaalista taidetta, ja tulevaisuudessa se tulee muovaamaan monia muitakin toimialoja. Tällä hetkellä NFT:t ovat lähinnä hauskoja sosiaalisen median profiilikuvia, mutta maailman muuttuessa yhä digitaalisemmaksi voimme olettaa, että myös digitaalisten hyödykkeiden kysyntä tulee kasvamaan ajan myötä. 

Coinmotionin blogista löydät lisätietoa NFT:istä ja paljon muuta ajankohtaista asiaa kryptomaailmasta.

Leave a Reply

Your email address will not be published.