Bitcoin ja esports – unelmatiimi vai pelaajan painajainen?

Pelaaja tietokoneen äärellä neonvaloissa
Bittiraha.fi-logo
Bitcoin-palveluita suomalaisille

Videopelien pelaaminen on ollut vuosia miljoonien ihmisten rakas harrastus. Nyt peli-intoilijat voivat tienata Bitcoinia hauskanpidon ohella vastineeksi pelaamisestaan. Miksi pelaajayhteisö on kuitenkin erittäin vastahakoinen muutokselle, jos he voivat saada harrastuksestaan rahaa?

Kuuluuko Bitcoin online-pelaamisen tulevaisuuteen?

Moni varmasti muistaa, kuinka lapsena haaveiltiin, että videopelien pelaamisesta voisi joskus saada palkkaa. Nämä olivat aikoja, jolloin PlayStation 2 oli huipputeknologiaa ja online-pelaaminen oli monelle aivan vieras käsite. Pikakelauksella 15 vuotta eteenpäin ja esports, tai kotoisammin e-urheilu, ei ole enää pieni niche vaan äärimmäisen kilpailtu urheilun muoto, jota ollaan tulevina vuosina viemässä jopa olympialaisiin. Huippupelaajat tienaavat miljoonia euroja vuodessa pelaamalla kilpaa videopelejä. Ala näkee lohkoketjuissa paljon potentiaalia ja osa nostaa jo palkkaansa kryptovaluutassa. Kuulostaa jokaisen pimeässä huoneessa videopelejä harrastavan teinin unelmalta ja liian hyvältä ollakseen totta.

Kilpapelaaminen on huippu-urheilua, jossa vain parhaimmat pääsevät tienaamaan ja harrastepelaajat voivat vain unelmoida tästä, eikö vain? Tämä on ollut totuus tähän asti. Nyt tavallisella videopeliharrastajalla on mahdollisuus saada pelatessaan rahaa esimerkiksi jokaisesta pelissä tekemästään osutusta laukauksesta, maalista tai voitosta. Tervetuloa Bitcoin-pelaamisen maailmaan.

Pelaa ja ansaitse Bitcoinia

Pelistudiot ovat alkaneet hyödyntää Bitcoinin Salamaverkkoa osana pelejään, joka mahdollistaa Bitcoin-maksut pelaajille. Salamaverkko on Bitcoinin lohkoketjun päälle rakennettu maksuprotokolla, joka mahdollistaa nimensä mukaisesti salamannopeat ja lähes kuluttomat Bitcoin-transaktiot. Pelin sisäinen palkitsemistalous tarjoaa tavallisille pelaajille porkkanan pelata pelejä ja mahdollisuuden tehdä harrastuksestaan tulonlähteen. Tienaaminen pelaamisella on tähän asti ollut lähinnä maailman parhaiden pelialan ammattilaisten ja videopelistriimaajien etuoikeus.

Tunnetun tietokonepelin CS:GOn pelaajilla on mahdollisuus tienata pelaamisellaan. asentamalla koneelleen plugin-softan. Pelin jälkeen voittajille ilmestyy ruudun nurkkaan QR-koodi, joka kertoo pelaajan voittamien satoshien määrän (yksi satoshi on Bitcoinin miljoonasosa). Palkitseminen perustuu pelaajan ottelussa saamiin pisteisiin. Pistejärjestelmä on perinteisesti palkinnut pelaajan etenemisen ainoastaan tason nousulla tai pelin sisäisillä esineillä, mutta nyt siitä palkitaan Bitcoinina, jota voi nostaa pelin jälkeen omaan kryptolompakkoonsa.

Raha ei kuitenkaan ilmesty tyhjästä, vaan potissa on pelaajien itsensä asettama panos ennen peliä. Perinteisen kokemuspisteistä ja pelin esineistä pelaamisen sijaan oikea rahanarvoinen panos luo pelaajan ja pelin välille vahvemman tunnesiteen. Kolikolla on myös kääntöpuolensa; jos häviät, menetät panoksesi.

Tulevaisuudessa pelistudiot voivat tarjota harrastelijapeleihin palkkioita, jotka tulevat sponsoreilta, mutta tällä hetkellä pelaajat voivat asettaa omaa rahaansa pelin panokseksi: joko 100, 1 000 tai 10 000 satoshia. Maksimimäärä pelaajia yhdessä pelissä voi olla 16, joten suurimman panoksen peleissä potissa on yhteensä 160 000 satoshia. Kirjoitushetkellä summa vastaa noin 55 euroa.

Moni harrastepelaaja haaveilee tienaavansa rahaa rakastamillaan videopeleillä, joiden kevyt pelaaminenkin on usein totista tunteita herättävää kilpailua (”gaming rage” ei ole vahingossa syntynyt viraalivideoiden kategoria). Tuhansia tunteja lempipeliensä parissa pelanneet harrastelijat ovat erittäin taitavia pelaamissaan peleissä. Bitcoin-pelaamisesta voi tulevaisuudessa tulla aivan oma kategoriansa ja se voi tehdä monen harrastelijan haaveet palkallisesta pelaamisesta todeksi.

Bitcoin-kolikko näppäimistön päällä

Oikea raha ajaa pelimaailmojen ekosysteemien taloutta

Bitcoinilla on potentiaalia vaikuttaa pelialaan kokonaisuudessaan ja muuttaa tapaa, jolla pelejä tehdään ja markkinoidaan pelaajille.

Bitcoinia ja muita kryptovaluuttoja voidaan käyttää kasvattamaan pelaajalähtöistä taloutta suurissa online-peleissä (MMO). Genrelle tyypillistä, että pelaajat keräävät pelin materiaaleja ja joko myyvät niitä muille pelaajille tai käyttävät niitä esineiden rakentamiseen. Peleissä on mahdollista käydä kauppaa harvinaisemmilla tavaroilla, joita voi saada haltuunsa hyvällä tuurilla esimerkiksi niin sanotuista lootbokseista tai voittamalla isoja turnauksia. Näiden peliesineiden arvo voi nousta oikeassa rahassa mitattuna huimiin summiin. Bitcoinin integroinnilla peleihin olisi siis paljon potentiaalia.

Bitcoinin avulla pelaajat voisivat käydä pelin sisällä keskenään kauppa oikealla rahalla, joka antaa pelin esineille konkreettista arvoa ja pelaajalle kannustimen viettää aikaa pelin äärellä. Pelaajien väliset mikromaksut voisivat Bitcoinin Salamaverkon avulla toimia näppärästi, jos pelaajien kryptolompakot integroitaisiin peliin. Tämä on pelin kehittäjälle myös houkutteleva vaihtoehto, sillä kehittäjä voi ottaa pienen siivun jokaisesta pelaajien tekemästä transaktiosta.

Lue lisää Coinmotion blogista: What is Bitcoin Lightning Network, and how can it help Bitcoin investors?

Nuori nainen pelaamassa kolmella näytöllä tietokonepeliä

Miksi pelaajat vihaavat kryptovaluuttoja?

Jos pelikehittäjät ovat lohkoketjujen mahdollisuuksista enemmän kuin innoissaan, samaa ei voi sanoa pelaajista. Pelialan keskustelufoorumeita seurannut on saattanut huomata pelaajayhteisön vihamielisyyden kryptovaluuttoja ja NFT:itä kohtaan. Tämä ei pidä sisällään lohkoketjupelien, kuten Axie Infinityn pelaajia, jotka saavat kryptovaluuttaa palkaksi pelissä tehdyistä suoritteista. Pelialalla viime aikojen trendi on ollut se, että pelikehittäjä ilmoittaa jonkinlaisesta NFT-integraatiosta olemassa olevaan tai tulevaan videopeliin, joka sitten saa valtavan negatiivisen vastareaktion yhteisöltä. Tämä jälkeen kehittäjä kuoppaa NFT-projektin kokonaan.

Pelaajat eivät halua joutua rahastetuksi

Miksi harmittomalta vaikuttava uudenlainen innovointi sitten aiheuttaa niin paljon mielipahaa? Lyhyt vastaus: pelaajat eivät pidä siitä, että heitä rahastetaan. Moni videopeliharrastaja on pelannut pelejä jo vuosikymmenen ja on nähnyt, kuinka peliala on kasvaneen yleisön seurauksena kehittänyt uusia tapoja kapitalisoida tuotteellaan. Pelien ansaintalogiikka on muuttunut huomattavasti, mikä ärsyttää pelaajia. Pelaajat joutuvat jo nyt pulittamaan ladattavasta premium-sisällöstä, kuukausimaksuista, pelien sisäisistä mikromaksuista, lootbokseista ja ennakkotilauksista. Videopelit ovat hiljalleen muuttuneet pienen yleisön ”rakkaudesta lajiin” -tyylisestä luovasta tarinoinnista massatuotannoksi ja suuryritysten lypsylehmiksi.

Ei ihme, että yhteisöstä on tullut skeptinen uusia ominaisuuksia kohtaan. Jos ominaisuudet vähänkään vaikuttavat siltä, että pelaaja joutuu raottamaan lisää kukkaron nyörejään, tiedossa on pr-kriisi pelikehittäjälle. Uudet ominaisuudet harvoin tekevät peleistä hauskempia pelata, mutta usein kyllä kalliimpia. Esimerkiksi, kun Ubisoft kertoi aikovansa integroida NFT:t Ghost Recon Breakpoint -räiskintäpeliinsä, pelaajat osoittivat mieltään. Vaikutti siltä, että pelin NFT:iden oli tarkoitus olla vain kerättäviä kosmeettisia esineitä, kuten hahmolle puettavia vaatteita. On kuitenkin helppo nähdä tilanne, jossa Ubisoft tekee osan pelistään pelattavaksi vain NFT:iden omistajille, jonka pelaajat näkevät asetelmana ”maksa tai jäät paitsi”.

Miten Bitcoinin louhinta liittyy pelaajien ärsyyntymiseen?

Pelaajilla on myös toinen, vähemmän ilmeinen ja ehkä jopa yllättävä syy vihata kryptovaluuttoja. Bitcoinin louhintaan tarvitaan erikoistuneita, tehokkaita tietokoneita, jotka vaativat huippuluokan näytönohjaimia. Bitcoinin louhinta viime vuosina tullut erittäin kilpailluksi tavaksi tehdä elantoa, mikä on aiheuttanut huipputason näytönohjainten hinnan valtavan nousun kasvaneen kysynnän vuoksi. Monella liikkeellä on näytönohjaimen kohdalla tyhjä hyllypaikka. Pelaajat ovat joutuneet sijaiskärsijäksi kryptobuumissa.

Vihainen esport-pelaaja

Kryptot vs pelaajat – mistä löytää ratkaisu?

Kuten todettu, pelaaja- ja kryptoyhteisön välillä on käynnissä vastakkainasettelu ja tilanne vain pahenee pelistudioiden ilmoittaessa uusista NFT- ja kryptoelementeistä peleissään. Pelaajat näkevät kryptojen tulleen heidän tontilleen ja kokevat sen uhkana. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että pelaajat välittävät syvästi pelaamistaan peleistä, eivätkä halua niiden muuttuvan huonommiksi siksi, että pelikehittäjillä vilkkuvat dollarikuviot silmissä. Pelaajien suojelevaisuus ja intohimo lempipelejään kohtaan on ajanut peliteollisuutta pitkään eteenpäin ja varmistanut sen, että pelistudiot eivät yritä oikoa laadusta tehdäkseen helppoa rahaa pelaajien kustannuksella.

Onko kärjistyneeseen tilanteeseen olemassa molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu? Kryptopörssi FTX:n Web3-sijoitusrahaston johtaja ja pitkäaikainen pelialan sijoittaja Amy Wu uskoo, että on.

”Pelin hauskuus pyörii pelimekaniikan ja sen talousjärjestelmän ympärillä, eikö vain? Pelaajan on mahdollista tehdä tehdä 100- tai jopa 500-kertainen tuotto pelin sisäiselle tokenille, jos kryptovaluutat integroidaan osaksi pelejä. Tämä houkuttelee tietyn tyyppisiä pelaajia, usein sijoittajia, jotka näkevät pelin ikään kuin sijoitusinstrumenttina”, Wu sanoo.

Wu uskoo, että muutosvastarinta on luonnollista, ja että pelaajayhteisön pitää uskaltaa nähdä muutoksen hyvät puolet. Pelikehittäjien puolestaan pitäisi Wu’n mukaan kommunikoida uudistukset varovaisemmin ja ajatuksen kanssa uskolliselle pelaajakunnalleen, varsinkin, jos uudistukset koskevat lohkoketjuja, kryptovaluuttoja tai NFT:itä.

Jos kehittäjillä olisi kannustin luoda järjestelmä, joka antaa pelaajien vaihtaa esineitä keskenään Bitcoinia vastaan ja kehittäjä saisi transaktioista aina osuuden, tämä kompensoisi pelin kehityskustannuksia ja voisi mahdollisesti poistaa muita pelaajia ärsyttäviä ansaintamalleja, kuten premium-tilaukset. Mikrotransaktiomarkkina on jo olemassa pelin sisällä, sitä täytyy vain hieman muokata ja integroida Bitcoin älysopimuksien avulla osaksi sitä.

Lue lisää Coinmotionin blogista: Crypto and gaming: How blockchain can revolutionize the esports universe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *