Metaversumit ja niiden tulevaisuus

metaversumi
Bittiraha.fi-logo
Bitcoin-palveluita suomalaisille

Metaversumit ovat olleet teknologia- ja kryptoyhteisöjen kuuma puheenaihe. Termi on peräisin jo 1990-luvulta, mutta se yleistyi vasta vuonna 2021, kun Mark Zuckerberg muutti Facebookin nimen Metaksi ja ilmoitti yrityksen keskittyvän metaversumin kehittämiseen. Metaversumi mielletään usein Web3:n, kryptovaluuttojen ja virtuaalimaailman sekoitukseksi, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Mikä on metaversumi?

Mikä on metaversumi?

TL;DR

Pilvitaloudet ovat seuraava kehittyvien kryptovaluuttamarkkinoiden investointisatama ja metaversumit ovat eturintamassa, kun puhutaan internet-evoluution seuraavasta askeleesta: Web 3.0:sta. Metaversumit ovat joukko toisiinsa yhteydessä olevia, kokemuksentäyteisiä 3D-virtuaalimaailmoja, joissa ihmiset ympäri maailmaa voivat seurustella reaaliajassa ja muodostaa pysyvän, käyttäjien omistaman Internet-talouden, joka kattaa sekä digitaalisen että fyysisen maailman.

Metaversumi tarkoittaa verkossa toimivaa ympärivuorokautista ja kolmiulotteista virtuaalimaailmaa, joka yhdistää useita erilaisia ​​virtuaalisia tiloja. Metaversumia voi ajatella Internetin kehityksen seuraavana askeleena. Metaversumi antaa käyttäjille mahdollisuuden työskennellä, tavata toisiaan, pelata ja seurustella yhdessä näissä kolmiulotteisissa tiloissa.

Vaikka täydellistä metaversumia ei vielä ole olemassa, jotkin alustat ja virtuaalitodellisuudet sisältävät kuitenkin sen olennaisia elementtejä. Tällä hetkellä lähimmän metaverse-kokemuksen tarjoavat videopelit. Videopelit voivat sisältävää elementtejä, kuten pelin sisäisiä tapahtumia, talousjärjestelmän ja yhteisöaktiviteetteja.

Metaversumit eivät oletuksena sisällä kryptovaluttoja, mutta se sopivat virtuaalitodellisuuteen täydellisesti. Kryptovaluutat mahdollistavat digitaalisen talouden luomisen erilaisilla tokeneilla ja virtuaalisilla keräilyesineillä (NFT). Lohkoketjuteknologia voi tarjota läpinäkyvän ja luotettavan hallintojärjestelmän ja metaversumi hyötyy myös kryptovaluuttalompakoista.

Metaversumin kaltaisia sovelluksia on jo olemassa, ja ne mahdollistavat joillekin elämiseen tarvittavat tulot. Axie Infinity on yksi esimerkki play to earn -pelistä, jota monet pelaavat sivutulon ansaitsemiseksi. Decentraland ja The Sandbox ovat muita esimerkkejä lohkoketjumaailman ja virtuaalitodellisuuden onnistuneesta yhdistämisestä.

Teknologiajättien, kuten Metan, odotetaan näyttävän suuntaa metaversumien kehittämisessä runsaiden resurssiensa ansiosta. Lohkoketjuteknologian mahdollistama hajautus antaa kuitenkin myös pienemmille toimijoille mahdollisuuden kehittää metaversumeita.

Johdanto

Kryptosijoitusjättiläinen Grayscale on julkaissut metaversumi-raportin, jonka mukaan aktiivisten metaversumien käyttäjien määrä kasvoi räjähdysmäisesti vuosina 2020-2021. Grayscale arvioi, että metaversumeissa on lähitulevaisuudessa valtava, jopa biljoonan dollarin liiketoimintamahdollisuus.

Metaversumit ovat edelleen kehitteillä, mutta niiden monet avainkomponentit ovat alkaneet muotoutua ja mullistavat kaiken sähköisestä kaupankäynnistä mediaan ja viihteeseen ja jopa kiinteistöihin. 

Taloudellinen, virtuaalinen ja fyysinen maailma kulkevat yhä enemmän käsi kädessä. Päivittäin käyttämämme laitteet antavat meille napin painalluksella virtuaalisen pääsyn käytännössä mihin tahansa haluammekaan. Vaikka metaversumit eivät suoraan liity kryptoekosysteemiin, ne sopivat hyvin yhteen. NFT:t, lohkoketjupelit ja kryptomaksut eivät ole enää vain kryptoyhteisön innovaatioita. Ne ovat luonnollinen osa kehittyvää metaversumia.

Metaversumi on käsite online-3D-virtuaalitilasta, joka yhdistää käyttäjät heidän elämänsä kaikilla osa-alueilla. Se yhdistäisi useita alustoja, mukaan lukien lukemattomia helppopääsyisiä verkkosivuja sisältävän Internetin.

Konsepti näki päivänvalon ensimmäisen kerran Neal Stephensonin tieteisromaanissa Snow Crash. Vaikka ajatus metaversumista kirjan julkaisuhetkellä vuonna 1992 oli fiktiota, nyt näyttää siltä, ​​​​että se voisi tulevaisuudessa olla todellista.

Metaversumi – Internetin seuraava askel

Metaversumi on laaja käsite, joka kattaa virtuaalitodellisuuden, teknologian ja digitaalisen omaisuuden hallinnan yhdistettyjä ominaisuuksia. Digitaalinen omaisuus ja virtuaalitodellisuus ovat kokeneet luonnollisen fuusioitumisen, jonka seurauksena kryptovaluuttamarkkinoille on syntynyt täysin oma metaversumisektori.

Metaversumi on olennainen osa Internetin tulevaisuutta, Web 3.0:aa. Web 1.0, eli Internetin alkuvaiheina se tarjosi lähinnä mahdollisuuden sisällön kuluttamiseen ja lukemiseen. 2000-luvulla sosiaalisen median alustojen myötä Web 2.0 antoi käyttäjilleen työkalut tuottaa sisältöä ja sosialisoida. Seuraava askel, Web 3.0, puolestaan antaa käyttäjille mahdollisuuden omistaa hajautetusti, jossa lohkoketjut, kryptovaluutat ja metaversumit ovat olennainen osa.

Koronapandemiasta aiheutunut etätyöaika oli metaversumia kohtaan kasvaneen kiinnostuksen osasyy. Yhä useammat ihmiset työskentelevät ja opiskelevat etänä, mikä puolestaan on lisännyt tarvetta interaktiivisen kanssakäynnin mahdollistaville teknologioille.

Mark Zuckerberg paljasti kesällä 2021, että Facebook aiotaan uudelleenbrändätä Metaksi. Nimenmuutos kuvastaa yrityksen sitoutumista virtuaalisen ympäristön luomiseen, joka sisältää sosiaalisen läsnäolon, toimistotyön ja viihteen. 

Nykyteknologian avulla ihmisille voidaan tarjota virtuaalisia maailmoja, joissa mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Virtuaalimaailmat mahdollistavat oman digitaalisen todellisuuden rakentamisen ja kommunikoinnin muiden ihmisten kanssa.

Metaversumi jaetaan seitsemään kerrokseen. Kaikki rakentuu infrastruktuurin päälle.

Metaversumin 7 kerrosta

Metaversumi voidaan jakaa seitsemään kerrokseen:

Kokemus

Metaversumi ei vastoin yleistä käsitystä ole pelkästään 3D-versio todellisesta maailmasta. Metaversumi on dematerialisoitu versio fyysisestä tilasta, esineistä ja etäisyydestä, joka sisältää kaksi- sekä kolmiulotteista grafiikkaa.

Kun fyysinen tila dematerialisoituu, fyysisyyden tuomat rajoitteet poistuvat. Siksi metaversumi tarjoaa meille runsaasti kokemuksia, jota emme voi kokea fyysisessä maailmassa. Siksi monet suuret brändit ovat alkaneet keskittyä massiivisiin interaktiivisiin live-tapahtumiin. Decentralandin, Fortniten tai Robloxin kaltaisilla alustoilla isännöidyt tapahtumat toimivat esimerkkinä siitä, kuinka metaversumissa voidaan järjestää mukaansatempaavia tapahtumia kaikille. Videopeli Robloxissa järjestetään jatkuvasti virtuaalisia tapahtumia, kuten konsertteja ja tapaamisia. Nuorten suosimassa online-pelissä, Fortnitessa, järjestetty Travis Scottin konsertti oli huippumenestys, johon osallitui reaaliajassa 12,3 miljoonaa pelaajaa.

Löytäminen

Markkinoinnin lainalaisuudet pätevät myös metaversumissa. Jotta metaversumit voivat kasvaa ja kehittyä, ne tarvitsevat käyttäjiä. Jotta käyttäjät voivat saapua paikalle, heidän täytyy löytää metaversumit. Metaverusmi perustuu inbound- ja outbound-markkinointiin. Inbound-löytäminen tapahtuu, kun ihminen etsii aktiivisesti tietoa esimerkiksi hakukoneesta ja päätyy tätä kautta metaversumien maailmaan. Outbound puolestaan viittaa menetelmään, jolla markkinointiviestiä pyritään välittämään ihmisille riippumatta heidän kiinnostuksestaan. TV-mainonta on malliesimerkki outbound-mainonnasta.

Yhteisölähtöinen sisältö on ratkaisevan tärkeää metaversumien markkinoinnissa. Elämme sisällöntuotannon ja -tuottajien aikakautta ja on todennäköistä, että sisällöntuottajat siirtyvät hiljalleen yhä enemmän luomaan sisältöä metaversumeihin.

Luomistalous

Nykyään verkkosovelluskehysten ansiosta verkkosovellusten kehittäminen on mahdollista ilman koodausta. Tämän seurauksena suunnittelijoiden ja tekijöiden määrä verkossa kasvaa eksponentiaalisesti.

Lähitulevaisuudessa kaikki voivat ryhtyä sisällöntuottajiksi verkossa ilman, että heidän tarvitsee käyttää tuntikausia ohjelmoinnin opetteluun. Tämä tekijöiden määrän dramaattinen kasvu määrittelee Web 3.0:n talouden eli luojien aikakauden.

Todellisuudessa olemme jo alkaneet todistaa sisällöntuottajien talouden nousua. Ajattele Youtubea: Alkuaikoina harvat suuret Youtuberit saivat miljoonia katselukertoja. He loivat yleensä sisältöä, kuten sketsikomedioita, opetusohjelmia tai vlogeja. Nyt miljoonat muut voivat tehdä videoita erilaisista aiheista riippumatta heidän yleisönsä koosta. TikTok antoi saman mahdollisuuden entistä suuremmalle väestölle. Näillä uusilla markkinoilla kuluttajasta voi tulla helposti myös luoja.

Metaverse auttaa ihmisiä löytämään oman markkinarakonsa sen sijaan, että he jakavat saman kokemuksen miljoonien muiden kanssa. Luojan talouden tarjoamat kokemukset eivät ole pelkästään mukaansatempaavia, sosiaalisia ja reaaliaikaisia; mutta ne ovat myös erittäin henkilökohtaisia.

Spatiaalinen laskenta

Spatiaalinen laskenta (spatial computing) on termi, jota käytetään kuvaamaan teknistä ratkaisua, joka yhdistää VR:n ja AR:n. Spatiaalisen laskennan avulla 3D-tilaa voidaan manipuloida, kuten digitalisoida ympärillämme oleva fyysinen maailma ja esineet sekä mahdollistaa antureiden reagointi moottoreiden kanssa.

Pystymme nykyään yhdistämään virtuaalisen ja fyysisen maailman helpommin kuin koskaan. Instagramin ja Snapchatin filtterit ovat vain yksi esimerkki rajapinnasta, joita käytetään päivittäin. Muistatko Pokemon GO:n? Spatiaalinen laskenta mahdollistaa nämä kaikki.

Hajauttaminen

Snow Crashin tai Ready Player Onen metaversumeita hallitsevat yksittäiset organisaatiot. Todellisten tulevaisuuden metaversumien uskotaan ja odotetaan olevan lohkoketjujen tapaan yksittäisistä auktoriteeteista riippumattomia. Hajauttaminen ja avoimuus ovat metaversumin avainpiirteitä.

Kokeileminen ja kasvu kiihtyvät, kun vaihtoehdot maksimoidaan, järjestelmät ovat yhteentoimivia ja ne ovat rakennettu kilpailluilla markkinoilla. Sisällöntuottajilla on mahdollisuus oman sisältönsä, palveluidensa ja tuotteidensa suvereniteettiin.

Lohkoketju, älysopimukset, avoimen lähdekoodin alustat ja mahdollisuus itsenäiseen digitaaliseen identiteettiin ovat kaikki osa hajauttamisprosessia. Hajautettu tietojenkäsittely mahdollistaa skaalautuvan ekosysteemin, jossa kehittäjät voivat käyttää online-ominaisuuksia ilman, että tarvitsee ymmärtää tai huolehtia taustalla olevan teknologian toiminnasta.

Käyttöliittymä

Käyttöliittymä on se metaversumien kerros, joka näkyy käyttäjälle ensimmäisenä. Käyttöliittymä on avainasemassa. Spatiaalisen laskennan ja käyttöliittymän avulla voimme kerätä tietoa ympäristöstämme, käyttää karttoja ja jopa luoda yhteisiä lisätyn todellisuuden kokemuksia vain katsomalla ympärillemme fyysiseen maailmaan. Arkipäiväinen esimerkki ovat sosiaalisen median filtterit. Filtteri on lisättyä todellisuutta, kun taas Snapchat on käyttöliittymä.

Teknologia pienenee jatkuvasti ja kannamme yhä enemmän erilaisia käyttöliittymiä ja virtuaalitodellisuuden rajapintoja mukanamme, kuten älypuhelimia ja -kelloja. Lisäksi biosensorit sekä aivojen ja tietokoneiden väliset hermoliitännät voivat olla todennäköisesti osa elämäämme tulevaisuudessa.

Haptiikka on osa tätä metaversumien kerrosta. Teknologia mahdollistaa tiedon välittämisen kosketuksen kautta. Haptiikkaa käyttämällä voimme ohjata elektronisia laitteitamme ilman, että meidän tarvitsee koskettaa painikkeita tai näyttöä.

Infrastruktuuri

Pohjimmainen kerros on se, jonka päälle kaikki on rakennettu, eli infrastruktuuri. Seitsemäs kerros koostuu teknologiasta, joka mahdollistaa kaiken edellä mainitun. Tämä pitää sisällään 5G- ja 6G-teknologian, jotka parantavat merkittävästi kaistanleveyttä ja vähentävät verkon latenssia.

Jotta älylaitteemme toimisivat tehokkaasti, tarvitsemme äärimmäisen pieniä ja tehokkaita mikroprosessoreita sekä pitkäkestoisia akkuja.

Metaversumi on siis eräänlainen virtuaalitodellisuus. Metaversumi yhdistää talouden, digitaalisen identiteetin, hajautetun hallinnon, sosiaalisen aspektin, pelejä ja muita sovelluksia. Käyttäjä liikkuu virtuaalimaailmassa itse luomalla hahmollaan tai avatarillaan. Käyttäjä vapautuu siis yhden laitteen näyttöpainotteisesta kaksiulotteisesta maailmasta kolmiulotteiseen todellisuuteen. Meta on kuvaillut metaversumin olevan joukko virtuaalisia tiloja, joita voit luoda ja tutkia muiden ihmisten kanssa, jotka eivät ole samassa fyysisessä tilassa kuin sinä itse.

Videopelit ja metaversumit

Kuten mainittu, täydellistä metaversumia ei vielä ole olemassa, mutta videopelit tarjoavat tällä hetkellä lähimmän metaversumikokemuksen. Tämä kohta ei johdu pelkästään siitä, että ne ovat kolmiulotteisia, vaan ne tarjoavat nyt palveluita ja ominaisuuksia, jotka ulottuvat elämämme muille osa-alueille. 

Verkkomoninpelit kuvaavat metaversumin ajatusta jo nyt hyvin. Verkkopeleissä ihmiset tapaavat toisiaan riippumatta heidän fyysisestä sijainnistaan. Pelaajat voivat muokata hahmojaan mieleisekseen ostamalla pelinsisäisestä kaupasta digitaalisia esineitä, vaatteita ja aseita. 

Pelien ydin ei ole enää pelkkä tehtävien suorittaminen, vaan ajan viettäminen kavereiden kanssa. Pelit sisältävät sosiaalisen aspektin ja somesta tuttuja elementtejä, kuten viestittelyn, videoiden sekä kuvien jakamisen ja striimauksen. 

“Se on enemmän kuin peli. Rakennamme tätä metaversumiksi kutsuttua asiaa – sosiaalista paikkaa”, Matthew Weissinger, Epic Gamesin markkinointijohtaja.

Kryptovaluutat ja metaversumit

Pelaaminen tarjoaa metaversumille olennaisen 3D-aspektin, mutta ne eivät vielä sisällä kaikkea mitä tarvitaan virtuaalimaailmassa, joka kattaa kaikki elämän osa-alueet. Kryptovaluutat ja lohkoketjuteknologia voivat tarjoat muut tarvittavat keskeiset osat, kuten digitaalisen todisteen omistajuudesta, arvonsiirrosta, hallinnosta ja saavutettavuudesta. 

Mutta mitä nämä tarkalleen ottaen tarkoittavat?

Jos tulevaisuudessa työskentelemme, seurustelemme ja jopa ostamme virtuaalisia kohteita metaversumissa, tarvitsemme varman tavan osoittaa digitaalinen omistajuus. Meillä on oltava lisäksi turvallisuuden tunne rahan ja digitaalisten esineiden siirtämisestä metaversumien ympärillä. Jos metaversumeista tulee suuri osa elämäämme, haluamme tietysti myös olla mukana niitä koskevassa päätöksenteossa.

Lohkoketjukehittäjät ottavat vaikutteita videopelimaailmasta. Pelillistäminen on yleistä hajautetussa rahoituksessa ja GameFissä. Nämä kaksi maailmaa tulevat tulevaisuudessa integroitumaan yhä tiiviimmin. Lohkoketjut mahdollistavat metaversumille monia järkeviä ominaisuuksia, joista keskeisimmät ovat:

1. Digitaalinen todistus omistajuudesta

Omistamasi kryptovaluuttalompakon avulla voit välittömästi todistaa omistavasti omaisuuden lohkoketjussa. Lompakon yhdistäminen Web3-sovelluksiin on vaivatonta ja vaatii yleensä vain yhden klikkauksen. Lompakko on yksi turvallisimmista ja vahvimmista tavoista vahvistaa digitaalinen identiteetti ja todistaa omistajuus.

2. Digitaalinen keräily

Haalimme fyysiessä maailmassa kaikenlaisia keräilyesineitä muumimukeista jääkiekkokortteihin. Ongelmana on, että aitouden ja omistajuuden todistaminen on haastavaa. Lohkoketjun avulla digitaalisten keräilyesineiden omistajuuden, historian ja aitouden todistaminen käy vaivattomasti. Lohkoketju osoittaa kuka esineen omistaa ja sen, että esine on alkuperäinen ja ainutlaatuinen. Tämä on tärkeä ominaisuus metaversumeille. NFT:n avulla voimme luoda objekteja, jotka ovat 100 % ainutlaatuisia ja joita ei voi koskaan kopioida tarkasti tai väärentää. Lohkoketju voi edustaa myös fyysisten esineiden omistusta.

3. Arvonsiirto

Metaversumit tarvitsevat tavan siirtää arvoa turvallisesti, johon käyttäjät luottavat. Perinteisissä videopeleissä pelin sisäiset valuutat ovat hakkerien ulottuvissa, eivätkä ne ole yhtä turvallisia kuin kryptovaluutat lohkoketjussa. Jos käyttäjät aikovat viettää aikaa metaversumissa, he tarvitsevat turvallisen, luotettavan ja helppokäyttöisen valuutan.

4. Hallinto 

Äänivaltaa metaversumissa? Kyllä kiitos. Käyttäjien sitouttamiseksi on tärkeää antaa heille mahdollisuus vuorovaikuttaa ja vaikuttaa metaversumia koskeviin päätöksiin. Lohkoketjun ja hajautetun autonomisen organisaation avulla tällaisen toteuttaminen on helppoa. Onhan meillä tosielämässäkin äänioikeus yrityksissä ja voimme valita johtajia sekä hallituksia. 

5. Helppokäyttöisyys

Kuka tahansa maailmassa voi luoda kryptovaluuttalompakon. Se ei vaadi kuin päätelaitteen ja internet-yhteyden. Toisin kuin pankkitiliä perustaessa, sinun ei tarvitse maksaa rahaa tai antaa tietoja. Kryptovaluuttalompakko on yksi helpoimmista tavoista hallita omaa talouttaan ja digitaalista identiteettiään verkossa.

6. Yhteentoimivuus

Lohkoketjuteknologia kehittää jatkuvasti eri alustojen yhteensopivuutta. Lohkoketjut pystyvät enenevissä määrin kommunikoimaan ja olemaan vuorovaikutuksissa toistensa kanssa. Yksi metaversumi voi yhdistää useita eri lohkoketjuja.

Case-esimerkit

Decentraland

Decentraland on valtava lohkoketjuteknologiaan pohjautuva 3D-virtuaalimaailma. Decentralandin käyttäjät voivat omistaa pelissä tontteja, ostaa NFT-esineitä sekä käydä kauppaa digitaalisilla resursseilla kryptovaluuttaa vastaan.

Decentraland toimii Ethereumin päällä ja se avattiin yleisölle vuonna 2020. Peli pitää sisällän digitaalisia kiinteistöjä, tapahtumia sekä muokattavissa olevaa omaisuutta. Decentraland on käyttäjiensä omistama ja sen toimintaa ohjataan hajautetun autonomisen organisaation (decentralized autonomous organization, DAO) kautta. Virtuaalimaailman valuuttana toimii MANA-token, jota voi ostaa useista kryptovaluuttapörsseistä.

Decentralandissa voi liikkua oman avatarin avulla, jonka kanssa voi tutkia jatkuvasti kehittyvää karttaa ja digitaalisen maailman kohteita sekä tapahtumia.

The Sandbox

Myös The Sandbox on Ethereumin lohkoketjun päällä toimiva virtuaalimaailma, jossa käyttäjät voivat luoda, hallita ja myydä pelikokemuksiaan. The Sandbox on play-to-earn-peli ja se yhdistää lohkoketjuteknologian, hajautetun rahoituksen (DeFi), 3D-virtuaalitodellisuuden ja NFT:t. Kaupankäynti The Sandboxissa tapahtuu käyttämällä metaversumin omaa kryptovaluuttaa, SANDia.

Pelaaja voi rakentaa pelissä asioita käyttämällä rakennuspalikoina 3D-pikseleitä, joita kutsutaan vokseleiksi (eng. voxel). Legopalikoita muistuttavilla paloilla pelaajat voivat luoda oman virtuaalimaailmansa ja -kokemuksensa.

Metaversumien tulevaisuus

Grayscale arvioi metaversumien olevan biljoonan dollarin arvoinen mahdollisuus tulevaisuudessa. Viime vuosina trendi on ollut se, että elämämme siirtyy yhä enemmän digitaaliseen maailmaan. Teknologia kehittyy sellaista vauhtia, että trendi tulee tuskin kääntymään lähiaikoina. Sosiaalinen elämämme, pelimme, viihteemme, opetusmateriaalimme, terveystietomme ja tapahtumamme ovat osittain digitaalisessa muodossa. Älylaitteet eivät ole vain laitteita, vaan tärkeä osa elämäämme. Internetin seuraava askel tuntuu tästä näkökulmasta vain luonnolliselta jatkumolta. Tienaaminenkin on jo mahdollista virtuaalimaailmassa. Enää puuttuvat ainoastaan suuret käyttäjämäärät.

Vaikka yksittäinen, yhdistetty metaversumi on todennäköisesti kaukana, voimme jo nähdä kehitystä, joka voi johtaa sen luomiseen. Kyseessä on jälleen yksi ihmiskuntaa mullistava teknologia. Ehkä kysymys tässä kohtaa kuuluukin, onko tulevaisuuden metaversumi keskitetty vai hajautettu? Vastaus riippuu siitä, keneltä kysyy.


Metaversumi – usein kysytyt kysymykset


Mikä on VR:n ja AR:n rooli metaversumissa?


Virtuaalitodellisuus tarjoaa mukaansatempaavan kokemuksen virtuaalilaseilla. Niiden avulla kuka tahansa voi kokea 360-asteisen digitaalisen maailman kaikkine piirteineen. Lisätty todellisuus on pohjimmiltaan digitaalisen maailman heijastus oikeassa maailmassa AR-yhteensopivat lasit voivat auttaa uusien 3D-virtuaaliympäristöjen kehittämisessä, kun taas VR voisi sitouttaa metaversumien osallistujia paremmin.

Mikä on Facebookin metaversumi?

Facebookin metaversumikonsepti kiinnostaa ja ihmetyttää monia. Facebookin emoyhtiö muutti vuonna 2021 nimensä Metaksi tavoitteenaan keskittyä jatkossa oman metaversumin kehittämiseen. Facebookin 3D-metaversumia on kuvattu seuraavan sukupolven mobiili-internet-kokemukseksi käyttäjille. Facebook ei ole ainoa yritys, joka työskentelee virtuaalimaailmojen kehittämiseksi VR- ja AR-teknologian avulla. Se on kuitenkin yksi tunnetuimmista esimerkeistä varsinkin yrityksen uudelleenbrändäyksen jälkeen. Suurin osa Metan metaversumia koskevasta keskustelusta pyörii turvallisuusriskien, yksityisyydensuojan ja käyttöehtojen varmistamisen ympärillä.

Onko tulevaisuudessa vain yksi metaversumi?


Tavallaan. Vastaus tähän kysymykseen perustuu enimmäkseen semantiikkaan. Tulevaisuudessa on yksi metaversumi samassa mielessä kuin on vain yksi Internet. Eri yritykset kuitenkin suunnittelevat omia pienempiä metaversumeitaan, jotka kaikki ovat yhteydessä toisiinsa.

Heräsikö kiinnostus metaversumeita kohtaan? Osta lompakkoosi Ethereumia Coinmotionista, niin olet jo askeleen lähempänä virtuaalitodellisuuksien maailmaa. Luo tili tästä.


Bittiraha.fi-logo
Bitcoin-palveluita suomalaisille


Uskomme Bittirahalla vahvasti, että kryptovaluutoista tulee osa jokapäiväistä elämäämme. Missionamme on tehdä kryptovaluutoista helposti saatavilla olevia kaikille, kokemuksesta ja tietotaidosta riippumatta. Luo tili ja sijoita Bitcoiniin helposti Coinmotionissa.


Vastuuvapauslauseke: Esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajan (kirjoittajien) omia, eikä niitä voida pitää Bittirahan / Coinmotionin virallisina kantoina. Annetut tiedot voivat muuttua ilman erillistä ilmoitusta markkinan nopean vaihtelun vuoksi. Artikkeleissa esitettyjä tietoja tai näkemyksiä ei tule koskaan tulkita suosituksiksi tai sijoitusneuvonnaksi.

1 thoughts on “Metaversumit ja niiden tulevaisuus

  1. JR says:

    Moro,
    Osaatko tiivistää miksi ihmisiä pitäisi metaversumit kiinnostaa? Onko jotain mitä metaversumit sinusta nopeasti kaipaisivat ja missä näet niiden potentiaalin vaikka luovienalojen ihmisiä ajatellen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *