Kryptovaluutat urheilumaailmassa: Yhteistöitä, innovointia ja fanien sitouttamista

Kryptovaluutat ja urheilu
Bittiraha.fi-logo
Bitcoin-palveluita suomalaisille

Kryptovaluutat ja urheilu ovat viime aikoina olleet yhä enemmän yhteydessä toisiinsa. Oli kyse sitten kryptovaluutasta, jonka käyttötarkoitus rakentuu liikunnan ympärille tai kryptopörssistä, joka takaa näkyvyyden itselleen jättimäisellä sponsorointisopimuksella – urheilu ja kryptovaluutat löytävät usein toisensa. 

Kryptoprojektit, jotka liittyvät urheiluun 

Urheiluun liittyviä kryptoprojekteja on olemassa jo hyvä liuta ja uusia syntyy koko ajan. Mielenkiintoisia urheiluun liittyvistä kryptoprojekteista tekee se, miten erilaisia lähestymistapoja ne ovat urheiluun ottaneet.

Osa tarjoaa alustan faneille, joissa he voivat käydä kauppaa suosikkiseuransa NFT:illä ja osa taas palkitsee käyttäjiään liikkumisesta.  

Koostimme neljä esimerkkiä mielenkiintoisista urheiluun liittyvistä kryptoprojekteista, joilla kaikilla on hieman eri lähestymistapa urheiluun:

  1. Chiliz (CHZ): Chiliz on lohkoketjupohjainen alusta, joka toimii moottorina mm. Socios.com -ekosysteemille. Alustan avulla jalkapalloseurat voivat luoda omia brändättyjä fanitokeneita, joita fanit voivat käyttää eksklusiiviseen sisältöön ja seuran päätöksentekoon osallistuakseen.

Alun perin Chiliz-lohkoketju rakennettiin Ethereumin päälle, mutta helmikuussa 2023 Chiliz paljasti, että se aikoo kehittää oman natiivilohkoketjunsa.

  1. NBA Top Shot: NBA Top Shot on Flow-lohkoketjun päälle rakennettu alusta, jonka avulla koripallofanit voivat ostaa, myydä sekä vaihtaa virallisesti lisensoituja NBA-hetkiä (NFT:itä). 

Nämä hetket ovat käytännössä lyhyitä videopätkiä, jotka edustavat ikimuistoisia hetkiä NBA-peleistä.

NBA Top Shot julkaistiin vuonna 2020 ja sen kehittäjänä toimii kuuluista NFT-yritys, Dapper Labs.

  1. Sweatcoin (SWC): Sweatcoin on ilmainen mobiilisovellus, joka palkitsee käyttäjiään päivittäisen askelemäärän mukaan. Palkitsemisvaluuttana toimii Sweatcoinin oma token (SWC), jonka avulla sovelluksen käyttäjät voivat ostaa erilaisia palkintoja tai lahjoittaa ne hyväntekeväisyyteen. 

Sweatcoin-sovellukseen on rekisteröitynyt 140 miljoonaa käyttäjää ja alustalla on erilaisia yhteistyösopimuksia jopa 800 eri brändin kanssa. 

Sweatcoin on perustettu vuonna 2015 ja sen pääkonttori sijaitsee Lontoossa.

  1. Lympo (LYM): Lympo on Ethereum-lohkoketjua hyödyntävä alusta, joka kannustaa käyttäjiään urheiluun ja terveelliseen elämään. Toisin kuin Sweatcoin, Lympon alustan käyttäjät voivat ansaita LYM-tokeneita kävelyn lisäksi myös monien erilaisten kuntohaasteiden suorittamisesta sekä muista terveyteen liittyvien tavoitteiden saavuttamisesta. 

LYM-tokeneita voidaan käyttää urheilutuotteiden sekä hyvinvointipalveluiden ostamiseen. 

Lympon perusti vuonna 2017 Ada Jonuse. Alun perin Lympo toimi pitkälti perinteisenä kuntosaliketjuna, mutta lisäsi myöhemmin liiketoimintaansa mukaan lohkoketjun. 

Lympolla on myös brändilähettiläitä, joihin kuuluvat mm. shakin suurmestari Magnus Carlsen sekä NBA-koripalloilija Goran Dragic. 

Kuten nämä neljä esimerkkiä osoittavat, lähestymistapoja urheiluun voi kryptovaluutoilla olla useita. Tulevaisuudessa saatamme nähdä yhä innovatiivisempia urheilun ja kryptovaluuttojen yhteisprojekteja.

Lue lisää aiheesta NFT:

Kryptovaluutat urheilusponsoreina 

Kryptovaluuttapörssit, yksittäiset kryptovaluutat sekä erinäiset Web3-yritykset ovat viimeisen muutaman vuoden aikana kaataneet käsittämättömän määrän rahaa urheilun ja urheilutapahtumien sponsorointiin. Sponsoroinnin takana on ajatus luonnollisesti kryptovaluuttojen tuomisesta valtavirtaan sekä uusien asiakkaiden hankkimisesta. 

Urheilun sponsorointi käy kryptoyrityksille järkeen monellakin tapaa, sillä Morning Consultin tekemä tutkimus paljastaa urheilufanien tuntevan kryptovaluutat noin kaksi kertaa todennäköisemmin, kuin kuluttajat, jotka eivät seuraa urheilua.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että tunnetuimmat kryptovaluutat urheilufanien keskuudessa olivat Bitcoin sekä Ethereum. 

Toinen syy miksi urheilun sponsorointi sopii kryptoyrityksille erittäin hyvin, on urheilun maailmanlaajuinen näkyvyys. Tehokkain tapa kasvattaa uuden kryptopörssin tai kryptovaluutan tunnettuutta suhteellisen uudella toimialalla, on lyödä se miljoonien silmäparien eteen. 

Kryptovaluutat ja kryptopörssit ovat nousseet muutaman viime vuoden aikana urheilusponsoroinnin eturintamaan. Silloin kun markkinalla menee hyvin, niin jättimäiset sponsorisopimukset tuntuvat varmasti hyvältä idealta – voi kuitenkin olla, että keskellä karhumarkkinaa monella rahakkaan sponsorointisopimuksen allekirjoittaneella kryptoyrityksellä on jo täysin eri ääni kellossa. 

Rahallisesti suurimmat sponsorointisopimukset julkistettiin vuoden 2021 aikana, kovimman härkämarkkinan keskellä. Alla muutama esimerkki vuoden 2021 suurimmista sponsori- sekä yhteistyösopimuksista.

Kryptopörssi FTX:n monivuotinen sopimus Yhdysvaltain pesäpallosarja MLB:n kanssa

Viime vuoden lopulla konkurssiin ajautunut FTX solmi syyskuussa 2021 viiden vuoden sponsorisopimuksen MLB:n kanssa, jonka arvo oli noin 100 miljoonaa dollaria.

Jättimäinen yhteistyösopimus antoi FTX:lle luvan hyödyntää MLB:n logoja sekä muuta immateriaaliomaisuutta kryptopörssin markkinoinnissa sekä mainonnassa. Diiliin kuului myös MLB-joukkue Miami Marlinsin kotistadionin nimeämisoikeuden luovutus FTX:lle. 

Kryptopörssi Crypto.com sponsorisopimus F1 kanssa

Heinäkuussa 2021 Crypto.com ilmoitti globaalista kumppanuudesta Formula 1:n kanssa. Kyseinen yhteistyösopimus oli historiallinen, sillä Crypto.com:ista tuli moottoriurheilun ensimmäinen virallinen kryptovaluuttasponsori.

Monivuotinen sopimus antaa Crypto.comille laajat brändäys- ja promootio-oikeudet F1-tapahtumissa sekä näkyvyyttä F1:n omilla digitaalisilla alustoilla. Diilin yksityiskohdista ei ole julkista tietoa, mutta sopimuksen arvioidaan olevan vähintään kymmenien miljoonien dollareiden arvoinen.

Lähde: Formula1.com 

Kryptopörssi Crypto.com:in sponsorointisopimus UFC:n kanssa

Heinäkuussa 2021 Crypto.com ilmoitti kumppanuudestaan UFC:n kanssa.  

Niin kuin F1-sopimuksessa, myös tämä monivuotinen sopimus antaa Crypto.comille brändäys- ja promootio-oikeudet UFC-tapahtumissa sekä näkyvyyttä UFC:n digitaalisilla alustoilla. 

Osana sopimusta Crypto.comista tulee UFC:n “virallinen kryptoalustakumppani”, jonka brändäys ja mainonta näkyvät suosituimmissa UFC-tapahtumissa. Lisäksi Crypto.com tarjoaa eksklusiivisia kokemuksia UFC-faneille, mukaan lukien mahdollisuuden voittaa VIP-passeja tapahtumiin ja tapaamisia UFC-taistelijoiden kanssa. 

Kumppanuuteen sisältyy myös uuden NFT-alustan luominen, jonka avulla fanit voivat omistaa ja käydä kauppaa UFC:n NFT:illä. Tämä uusi alusta toimii Crypto.comin NFT-alustalla. 

Socios.com kumppanuudet jalkapalloseurojen kanssa

Socios.com on solminut kumppanuuksia useiden korkean profiilin jalkapalloseurojen kanssa, kuten Paris Saint-Germainin, FC Barcelonan sekä Juventuksen. Kumppanuuksien myötä Socios.com:ista on tullut näiden joukkueiden “virallinen fanien sitouttamisalusta”. 

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jalkapalloseurojen kannattajat voivat ostaa omien seurojensa tokeneita alustalta. Näiden tokeneiden avulla käyttäjät voivat esimerkiksi äänestää seuran päätöksistä tai saada pääsyn eksklusiiviseen sisältöön.

Kumppanuuksiin on kuulunut myös Socios.comin brändäysmahdollisuuksia, kuten yrityksen logon näyttäminen seurojen pelipaidoissa, stadionin kylteissä ja muissa mainosmateriaaleissa. 

Lähde: mancity.com

Ongelmat  

Urheilun ja kryptovaluuttojen taival ei kuitenkaan ole ollut pelkkää harmoniaa. Vaikean markkinatilanteen takia moni kryptoyritys on joutunut irtisanomaan tai muokkaamaan nousumarkkinassa solmimiansa sponsorisopimuksia. Myöskään konkursseilta ei ole vältytty. 

Alan suurimpana yhteistyöepäonnistumisena voidaan pitää kryptopörssi FTX:n solmimia yhteistyösopimuksia.  

MLB-sopimuksen lisäksi FTX osti nimeämisoikeudet legendaariseen Staple Center -urheiluareenaan. Nimemämisoikeudet maksoivat FTX:lle 135 miljoonaa dollaria.  

Vuonna 2022 FTX osti mainostilaa Super Bowl -urheilutapahtumasta. Super Bowl -mainokset ovat todella kilpailtuja, minkä seurauksena ne ovat erittäin kalliita. 30 sekunnin mainospätkä maksoi FTX:lle 12 miljoonaa dollaria, eikä kyseinen hinta sisällä mainoksessa vierailleiden supertähtien, kuten Tom Bradyn, Kevin Hartin tai Kevin O’Learyn palkkoja. 

Näin jälkikäteen on helppo todeta, että kyseiset rahat olisi ollut järkevämpää käyttää johonkin muuhun. 

Sponsorisopimuksissa ongelmia tuottaa myös eri maiden lakikäytännöt. Joissain maissa tietyt kryptotoimijat luokitellaan uhkapeliyrityksiksi, joiden mainostaminen on esimerkiksi Sveitsissä kokonaan kiellettyä.

Viimeisin tähän liittyvä ongelma nähtiin Alfa Romeon 2023 F1-auton julkistuksessa, jossa kryptovedonlyöntialusta Stake oli yksi auton pääsponsoreista. Useassa Euroopan maassa auton kyljessä komeilevaa Stake-logoa pidettiin uhkapelimainontana.

Alfa Romeo kertoi kuitenkin selvittäneensä lakipykälät huolellisesti etukäteen ennen auton julkaisua. Esimerkiksi Staken verkkosivulta estettiin sveitsiläiset käyttäjät.

Lähde: Formula1.com 

Kryptovaluuttojen ja urheilun tulevaisuus 

Urheiluun liittyville kryptovaluutoille povataan valoisaa tulevaisuutta, sillä kryptovaluutoilla on monia käyttötarkoituksia, jotka sopivat erittäin hyvin urheiluun. 

Jo nyt useat lohkoketjua hyödyntävät sovellukset urheiluteollisuudessa ovat monipuolisia ja saman trendin uskotaan jatkuvan. Näemme todennäköisesti jatkuvaa kokeilua ja täysin uudenlaista innovaatioita tällä alueella tulevien vuosien aikana.

Sponsoroinnin lisäksi tulevaisuudessa tullaan näkemään täysin uusia tapoja sisällyttää faneja urheiluseurojen toimintaan kryptovaluuttojen avulla. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii jo Socios.com. 

Kryptovaluutat voisivat tulevaisuudessa tarjota myös täysin uuden rahoituslähteen urheilijoille ja urheiluseuroille, jolloin ne voisivat kerätä varoja helpommin ja ohittaa perinteiset toimijat, kuten pankit. 

Paljon on kiinni myös reguloinnista. Kryptovaluutat tarvitsevat regulointia voidakseen päästä täyteen potentiaaliinsa urheilun kanssa. Tällä hetkellä kryptovaluuttojen kategorisointi uhkapeleihin estää urheiluseurojen ja kryptovaluuttaprojektien yhteistyön useassa eri maassa.

Lue lisää: Miten regulaatio muuttaa kryptovaluuttojen tulevaisuutta?


Kryptovaluutat ja urheilu – usein kysytyt kysymykset 

Miksi niin moni kryptoprojekti on rakennettu urheilun ympärille? 


Kryptovaluutat ja urheilufanit ovat erittäin yhteensopiva kombo. Erilaisten tutkimuksien mukaan urheilua seuraavat ovat todennäköisemmin tietoisia erilaisista kryptovaluutoista kuin ne kuluttajat, jotka urheilua eivät seuraa. 

Lisäksi lohkoketjua hyödyntävät alustat tarjoavat urheilufaneille aivan uudenlaisen mahdollisuuden osallistua ja vuoro vaikuttaa suosikkijoukkueensa toimintaan. 

Miksi kryptoyritykset sponsoroivat urheilua? 


Urheilutapahtumien kautta kryptoyrityksien on helppo saavuttaa nuorempi teknologianatiivi yleisö, joka on todennäköisemmin kiinnostunut kryptovaluutoista. Lisäksi usealla urheiluseuroilla on todella vannoutunut fanikunta, jotka ovat valmiina kokeilemaan uusia alustoja, jos heidän fanittamansa seura sitä suosittelee. 

Miltä urheilun ja kryptovaluuttojen tulevaisuus näyttää? 


Urheilun ja kryptovaluuttojen tulevaisuus näyttää lupaavalta, ja kasvupotentiaalia löytyy esimerkiksi fanien sitoutumisessa. Urheilun ja kryptovaluuttojen risteyskohta on jännittävä kehitysalue, jossa on potentiaalia kokeiluille tulevien vuosien aikana. 


Bittiraha.fi-logo
Bitcoin-palveluita suomalaisille



Uskomme Bittirahalla vahvasti, että kryptovaluutoista tulee osa jokapäiväistä elämäämme. Missionamme on tehdä kryptovaluutoista helposti saatavilla olevia kaikille, kokemuksesta ja tietotaidosta riippumatta. Luo tili ja sijoita Bitcoiniin helposti Coinmotionissa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *